طراحی و اجرای دکوراسیون منزل

طراحی داخلی - دکوراسیون منزل - بازسازی ساختمان

طراحی و اجرای دکوراسیون منزل

طراحی داخلی - دکوراسیون منزل - بازسازی ساختمان

تاثیر رنگها در چیدمان دکوراسیون داخلی

تاثیر روانی که رنگ های به کار برده شده در دکوراسیون داخلی بر انسان میگذارند از نظر علمی به دو بخش قابل تقسیم است :

تاثیر رنگها در چیدمان دکوراسیون داخلی بدین گونه توضیح داده می شود:

1:  اولین تاثیر روانی حاصل از رنگها در دکوراسیون و محیط اطراف به دریافت حسِ رنگی که از طیف مرئی ناشی نشده باشد مربوط است که به صورت حس ذهنی تعریف می شود. اگر چشمانمان را ببندیم و آنگاه فشار ملایمی روی پلکها ایجاد کنیم میبینیم که احساس رنگ ، بصورت فام دار به وجود میآید که این یک اثر ذهنی از رنگ است و واقعی نمیباشد . دلیلِ دیدن رنگ ذهنی به دو پدیده مربوط است که بسیار به هم نزدیکند : یک تصویر حاصل از رنگ ، که مربوط است به حس رنگ بعد از گذر از تاثیر محرک که به آن کنتراست گفته می شود.  دیگری که تباین نامیده می شود ناشی از احساس بصری است که همان لحظه پس از قطع تحریک عامل خارجی حاصل میشود . بنا بر این توضیحات تصاویر دو گونه هستند، منفی و مثبت: احساس دیدن ِ رنگی مکمل آن رنگ که دیده شده همان پس تصویر منفی میباشد. مثلاً رنگ سبز که پس تصویرِ رنگ قرمز است . اگر رنگ احساس شده همان رنگ محرک باشد این پس تصویر مثبت میباشد. مانند رنگ قرمز که در فام و پس تصویر، همان رنگ قرمز است.

پس تصویر منفی هنگامی رخ میدهد که بعد از ذخیره شدن به یک محرک شدید، چشمها به یک سطح سفید خالی و یا خاکستری معطوف شوند، علت پس تصویر مثبت را تداوم روند شیمیایی در شبکیه پس از رفع اثر محرک، ذکر میکنند، درباره علت پس تصویر منفی، غالباً روند خستگی شبکیه را مطرح، می سازد.

2 : اثرات ذهنی رنگهای عینی: زمینه دیگر ملاحظه روانشناختی، به احساسهای معینی مربوط میشود که رنگهای عینی موجود در فضای اطراف و دکوراسیون داخلی در بیننده ایجاد میکنند؛ به عبارت دیگر در اینجا رابطه رنگهای عینی با اثرات ذهنی شان مورد بحث است . مثلاً آشکاراست که برخی فامها، پیش آینده هستند و موجب می شوند که اشیا نزدیکتر به نظر آیند ؛ بر عکس، برخی فامها پس رونده هستند و موجب میشوند تا اشیا دورتر به نظر آیند . همچنین فامهای دارای طول موج بلندتر (مثل قرمز و نارنجی) گرمتر از فامهای طول موج کوتاهتر (مثل آبی و سبز) احساس میشوند . احساس گرمی و سردی، پیش آیندگی وپس روندگی در واقع اثرات ذهنی رنگهای عینی هستند که از جنبه روانشناسی رنگ و نه از جنبه فیزیولوژیک رنگ، مورد بحث قرار میگیرد .

درباره تاثیر رنگها در چیدمان دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون منزل و طراحی داخلی فضاهای اداری ، تجاری و .... میتوان اینگونه توضیح داد که:

همه ما اهمیت رنگها را بارها و بارها در زندگی و محیط اطرافمان حس کرده ایم . این عنصر اساسی در چیدمان دکوراسیون منزل نیز نقش بسیار تأثیرگذاری دارد. بنابراین، با استفاده درست  از آن می توانیم خانه ای شاد و محیط کاری دل انگیز و امن داشته باشیم . به همین دلیل لازم است زبان و معنای رنگها را بدانیم تا بدرستی از آنها استفاده کنیم . به طور کلی رنگها دو دسته اند : رنگهای اصلی که شامل زرد، آبی، قرمز هستند و رنگهای فرعی نظیر سبز، بنفش، نارنجی، زرد مایل به سبز، سبز مایل به آبی، آبی مایل به سبز، بنفش مایل به قرمز و ... که از ترکیب رنگهای اصلی به وجود می آیند . البته، تقسیم بندی دیگری هم برای رنگها مطرح میشود . به این ترتیب که آنها را در دو گروه رنگهای گرم و سرد قرار می دهند . برای تشخیص این مسأله باید در چرخه رنگ خطی از زرد به بنفش بکشید. رنگهایی مثل سبز و فیروزه ای که در ترکیب آنها آبی به کار رفته، در سمت چپ خط قرار دارند که به عنوان رنگهای سرد نامیده می شوند . این رنگها به طور کلی خاصیت آرام بخشی دارند . رنگهایی نظیر صورتی، نارنجی و ... در طرف راست خط قرار دارند و در ساختمان آنها قرمز به کار رفته که به عنوان رنگ گرم شناخته می شوند . بنابر پژوهشهای متعدد، این گونه رنگها بیانگر احساسات مختلف هستند که از خوش بینی محضتا خشونت شدید را در بر می گیرد .

متناسب با فضای خانه از الگوهای هماهنگ زیر درچیدمان دکوراسیون منزل میتوان استفاده کرد:

1)الگوی تک رنگ در طراحی داخلی منزل : هنگامی که از یک رنگ خاص برای چیدمان فضای زندگی و کار استفاده کنیم از الگوی تک رنگ بهره مرده ایم.

2)شیوه استفاده از کنتراست در دکوراسیون داخلی : در الگوی کنتراست میتوانیم از دو رنگ متضاد مانند نارنجی و آبی استفاده کرده و بدین طریق فضایی متفاوت آنگونه که دوست میداریم ایجاد کرد .

3)الگوی استفاده از رنگهای مشابه : در این روش اگر رنگ سبز را انتخاب می کنید، می توانید برای تکمیل از رنگهای یشمی ، سدری و ... استفاده نمایید.

4)به کارگیری رنگهای مختلف در طراحی داخلی : این شیوه به صورت معمول زیاد استفاده می شود، اما باید توجه داشت در این روش، هماهنگی رنگها در دکوراسیون و چیدمان دقیق صورت بگیرد تا از نظر زیباشناسی دکوراسیون داخلی زیبا و چشم نواز باشد .

 

لطفا برای مشاده پروژه های دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون اداری و تجاری ، بازسازی ساختمان و مقالات معماری و دکوراسیون داخلی روی قسمت های پر رنگ کلیک کنید.


منبع: سایت معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت

ترکیب عناصر سنتی و مدرن در بازسازی ساختمان

آن چه که در بازسازی ساختمان یک مغازه قدیمی مورد اهمیت قرار دارد، رسیدن به ترکیبی هوشمندانه و ظریف از عناصر و ابزار سنتی و مدرن  است . در ادامه قصد داریم به ارائه نکاتی کاربردی در زمینه چگونگی بازسازی هوشمندانه یک مغازه ساعت فروشی قدیمی بپردازیم.

*به گذشته نگاه کن ،به جلو حرکت کن: اهمیت توجه به گذشته از آن جهت است که نشانگر هویت و اساس کار ماست. ما در هر نقطه ای که باشیم باید به گذشته و تاریخچه اثر مورد نظر نگاه کنیم تا به درک درستی از نقطه آغاز و هدف آن دست پیدا کنیم. توجه به سیر تکاملی اثر- در این مورد خاص صنعت ساعت سازی- از آغاز تا امروز و تغییروتحولاتی  که در طول زمان داشته می تواند در تعیین جایگاه و هدفی که باید به آن برسیم به ما کمک کند.

میراث و سنت به واسطه هویتی که به کار می دهند موجب تمایز یک اثر از دیگری می شوند و کاری منحصربه فرد را شکل می دهند.اما نکته ای که باید در بازسازی ساختمان به آن توجه کرد این است که تلفیق عناصر سنتی و مدرن  در بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی باید به گونه ای باشد که در نهایت نتیجه به دست آمده در جهت رفع نیازها و متناسب با سلیقه انسان امروز باشد.

صنعت ساعت سازی پیشینه تاریخی دارد و از زمان های گذشته به ما رسیده است ولی مشتری در دنیای مدرن زندگی می کند و محیطی را برای خرید می پسندد که انعکاسی از دنیای امروز باشد. دکوراسیون مغازه باید به گونه ای باشد که روح زندگی در آن جریان داشته باشد و این حس به مشتری القا نشود که به  دنیای مردگان پا گذاشته است.

یکی از مهمترین تغییراتی که در بازسازی ساختمان یک مغازه قدیمی باید انجام شود به روز کردن سیستم نورپردازی آن است. به طوریکه سراسر سالن باید نورپردازی شود نه فقط قفسه ساعتها. این کار باعث می شود فضا روشن تر و رنگ محیط مناسب تر شود و وقتی ساعتی از قفسه خارج شود در نور محیط بدرخشد.

از جمله نکات مورد توجه در ترکیب عناصر سنتی و مدرن در بازسازی ساختمان این است که:

در طراحی قفسه ها آنچه باید در نظر گرفته شود این است که قفسه ها با حفظ جلوه آنتیک و قدیمی خود ویژگی های خاص و کاربردی امروزی را داشته باشند.

نحوه فضاسازی: وقتی شما از فضای کافی برخوردار هستید، فضاسازی مغازه باید به گونه ای باشد که ترکیبی از فضاهای کاربردی بدست دهد. بعضی افراد تنها برای تماشا وارد مغازه می شوند و قصد خرید ندارند یا ممکن است مشتری فرصت کافی نداشته باشد و بخواهد چند سوال کوتاه بپرسد. پس دکوراسیون مغازه نباید به گونه ای باشد که مشتری برای صحبت با شما ناگزیر به نشستن روی صندلی باشد. باید فضای کافی هم برای قدم زدن و هم برای نشستن دور یک میز و گپ زدن با مشتری یا نوشیدن یک فنجان قهوه وجود داشته باشد.

به یاد داشته باشید عاملی که در دنیای تجارت امروز باعث موفقیت شما می شود ایجاد دلیلی است قانع کننده که انسان امروز را برای ساعتی از دنیای جذاب اینترنت و تکنولوژی دور کند تا وارد مغازه و فروشگاه شما شود و لحظاتی خاص و به یاد ماندنی را تجربه کند.

 

تهیه و ترجمه: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت

منبع مقاله: http://www.watchpro.com